Σάββατο 9.03.2013

Σάββατο 9.03.2013

You can scroll the shelf using and keys

Περιλήψεις εργαστηρίων

εργαστήρια (workshops) θα λειτουργήσουν παράλληλα: 13.00 – 14.30

________________________________________________________________

Το παιχνίδι στη ζωή του παιδιού [Λία Τσερμίδου, ΤΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Αθηνών, Αγγελική Σουρλαντζή, Υπ. Διδ. ΤΕΑΠΗ Πανεπιστημίου Αθηνών]

Το παιχνίδι θεωρείται το επίκεντρο της παιδικής ηλικίας και η σημασία του έχει διερευνηθεί από πολλούς επιστημονικούς κλάδους. Υπό το πρίσμα της αναπτυξιακής ψυχολογίας, το παιχνίδι έχει αναδειχθεί ως ζήτημα πρωτίστης σημασίας στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού (π.χ. Piaget, Vygotsky και Bronfenbrenner) και ως εργαλείο που εξασφαλίζει την πρόσβαση στο γνωστικό και το συναισθηματικό κόσμο των παιδιών και άρα την ολόπλευρη κατανόησή του. Στο παρόν εργαστήριο, θα διαπραγματευτούμε τις δύο κυριότερες διαστάσεις του παιχνιδιού σε σχέση με τα παιδιά:

  • της απόλαυσης και ψυχαγωγίας (intrinsicvalue) και
  • της μάθησης και ανάπτυξης (instrumentalvalue).

Πρόκειται για ένα βιωματικό εργαστήρι το οποίο απευθύνεται σε γονείς και εκπαιδευτικούς και στόχο έχει να τους καθοδηγήσει να βρουν τρόπους να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά το παιχνίδι, στο σπίτι ή στο σχολείο για να επικοινωνήσουν, να εκπαιδεύσουν, να κατανοήσουν και να στηρίξουν το παιδί καθώς αναπτύσσεται.

Απευθύνεται  σε γονείς παιδιών Νηπιαγωγείου και Δημοτικού.

________________________________________________________________

Συγκρούσεις γονέων – εφήβων [Όλγα Κωνσταντίνου, Αγγελική Χούγια]

Το να είσαι γονιός είναι η πιο δύσκολη δουλειά του κόσμου πόσο μάλλον όταν το παιδί μεγαλώνει και μπαίνει στη φάση της εφηβείας όπου αρχίζουν ή εντείνονται συμπεριφορές όπως ανυπακοή, αντίδραση, ξεσπάσματα θυμού, κλείσιμο στον εαυτό, άρνηση να πάει σχολείο, κάπνισμα κτλ. Το παιδί που κάποτε ήταν αξιαγάπητο, χαρούμενο, επικοινωνούσε με τους γονείς του άριστα τώρα κάνει πράγματα που δημιουργούν στο γονιό άγχος, θυμό, θλίψη ή και φόβο.

Το βιωματικό αυτό workshop που απευθύνεται σε γονείς θα κινηθεί  σε δυο άξονες: Στον πρώτο άξονα θα προσπαθήσουμε να δούμε ποιες είναι αυτές οι συμπεριφορές, πότε προκύπτουν, που, και με ποιους. Στη συνέχεια, θα συζητήσουμε τα αποτελέσματα, τις συνέπειες αυτών των συμπεριφορών αλλά και πώς εμείς οι γονείς μπορούμε να αυξήσουμε τις επιθυμητές συμπεριφορές μέσα από λεκτικές και μη λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες.

Ο δεύτερος άξονας αφορά τη φύση των συγκρούσεων. Οι συγκρούσεις είναι δείγμα υγείας σε μια οικογένεια γιατί δείχνουν πως το κάθε μέλος της μπορεί να εκφρασθεί και ότι οι διαφορές επιτρέπονται. Μέσα σε ένα τέτοιο πλαίσιο ο γονιός μπορεί να δώσει με το παράδειγμα του μια νέα προσέγγιση επίλυσης των συγκρούσεων: αυτό της διαπραγμάτευσης. Ο γονιός – διαπραγματευτής προσπαθεί να μετατρέψει τη σύγκρουση σε ένα πρόβλημα που θα το λύσει μαζί με το παιδί του. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαπραγμάτευσης γονιός και έφηβος προσπαθούν να δώσουν λύσεις σε μια κατάσταση που υπάρχουν κοινά αλλά αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα.

________________________________________________________________

Πλησιάζει η στιγμή να ανοίξει τα φτερά του, πώς υποστηρίζω; [Ασπασία Κουκουμτζή, Γεωργία Μαντζιάρα, Κέντρο ΣΕΠ&Ε Career Associates]

Μπορούμε ως γονείς να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ανοίξουν τα φτερά τους;

Μπορούμε μειώνοντας του φόβους μας να αναγνωρίσουμε και να διακρίνουμε τι είναι δικό μας και τι είναι του παιδιού μας;

Μπορούμε να διαμορφώσουμε μια γέφυρα ανοιχτής επικοινωνίας;

Μπορούμε να τα βοηθήσουμε να θέτουν ρεαλιστικούς και συνειδητούς στόχους;

 ΓΙΑΤΙ ΤΑ ΦΤΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΚΑΙ ΟΧΙ ΔΙΚΑ ΜΑΣ…

 Στο συγκεκριμένο workshop θα εστιάσουμε στην αλληλεπίδραση που έχουν οι αντιλήψεις, πεποιθήσεις, βιώματα, στερεότυπα, σε κοινωνικό και προσωπικό επίπεδο και στον τρόπο που μέσω της συμπεριφοράς μας περιορίζουν ή «ανοίγουν» τον ορίζοντα των παιδιών μας. Με την ενίσχυση μιας πιο δημιουργικής επικοινωνίας μεταξύ μας , συμβάλλουμε στη διαμόρφωση πιο αυτόνομων και ανεξάρτητων «μελλοντικών» ενηλίκων.

 Απευθύνεται σε γονείς μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου αλλά και αποφοίτων του Σχολείου…

________________________________________________________________

 

”Smartphones, tablets, iPads…”: Χρησιμότητα και υπερβολές! [Βασίλης Οικονόμου, Εκπαιδευτήρια Δούκα]

 

Η μάθηση μέσω Smartphones, tablets, iPads δίνει την ευκαιρία στο παιδί να προσεγγίσει την πληροφορία με πολλαπλούς τρόπους. Δεν ανταγωνίζεται τις υπάρχουσες μεθόδους διδασκαλίας, αλλά τις συμπληρώνει. Καλλιεργεί  την πρωτοβουλία,  και το εφοδιάζει με χρήσιμα και ελκυστικά «εργαλεία».  Ενθαρρύνει την έρευνα και την αναζήτηση πληροφοριών. Εξατομικεύει τη διδασκαλία. Ανατρέπει τη σειριακή μάθηση. Κατηγοριοποιεί τα δεδομένα και τις πληροφορίες. Βελτιώνει την ικανότητα ανάλυσης και σύνθεσης των πληροφοριών.

Αν επιχειρήσουμε να προσδώσουμε στην τεχνολογία τη θέση που της αναλογεί στην εκπαιδευτική διαδικασία – αν την καταστήσουμε δηλαδή, «εργαλείο» διερεύνησης και μάθησης και πάψουμε να τη θεωρούμε πανάκεια ή ευκαιρία για ανούσια και επιδερμική διασκέδαση, ή ακόμα και μέσο για άσκοπες πλοηγήσεις – ίσως να ανοίξουν νέες προοπτικές. Ίσως ο εκπαιδευτικός να έχει την ευκαιρία να αλλάξει τη στάση και τη θέση του και αντί να βρίσκεται απέναντι στο μαθητή του, να βρεθεί δίπλα του…

Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είχε πει: «…Η μελέτη χωρίς επιθυμία κλειδώνει τη μνήμη και δεν συγκρατεί τίποτα από αυτά που δέχεται…»  Με τις νέες αυτές προσεγγίσεις προσπαθούμε να δημιουργήσουμε την επιθυμία για μάθηση. Ο «έξυπνες» συσκευές και το εύχρηστο λογισμικό τους, δημιουργούν πολλαπλές αναπαραστάσεις με στόχο την κινητοποίησή των μαθητών και την ευκολότερη εμπέδωση της ύλης. Κυρίως όμως καλλιεργούν ικανότητες του 21ου αιώνα, ενός μίγματος δεξιοτήτων, γνώσεων, στάσεων ή και αξιών…

Στο συγκεκριμένο εργαστήριο θα αναζητήσουμε μαζί τα όρια μεταξύ της χρησιμότητας των συσκευών αυτών …και της υπερβολής στη χρήση τους. Απευθύνεται σε όλους τους γονείς ιδιαίτερα αυτών με παιδιά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Στους συμμετέχοντες θα διανεμηθεί  ατομικό  iPad για τις ανάγκες  του εργαστηρίου.

________________________________________________________________

 

Περιβάλλοντα μάθησης στο διαδίκτυο: συμμετέχω δημιουργικά με το παιδί μου… [Σοφία Παπαδημητρίου, Εκπαιδευτική Ραδιοτηλεόραση]

Αλληλένδετες τεχνολογικές και εκπαιδευτικές καινοτομίες εισάγονται τα τελευταία χρόνια στα σχολεία της χώρας μας. Η έμφαση περνά από την «κατοχή γνώσεων» στην ικανότητα για παραγωγή και συν-δημιουργία γνώσης. Δημιουργούνται blogs και wikis μαθημάτων ως πλατφόρμες διαλόγου, ανταλλαγής ιδεών και γνώσεων, συνεργασίας, ανάπτυξης και παραγωγής σκέψης. Πειραματισμοί γίνονται με το twitter, τη νέα υπηρεσία microblogging, για δικτύωση και σύνδεση με την ευρύτερη κοινωνία. Οι εικονικές κοινότητες, ομάδες συλλογικής δράσης ή κοινών ενδιαφερόντων στα περιβάλλοντα κοινωνικής δικτύωσης, εμπλουτίζουν την οργάνωση μαθημάτων, ομάδων εργασίας και έρευνας, συλλογικών δράσεων και δίνουν τη δυνατότητα στη σχολική  κοινότητα να παρουσιάσει, να αναδείξει τα έργα της αλλά και να τα ανοίξει σε όλους τους πολίτες.

Στο εργαστήριο θα πλοηγηθούμε σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης που στηρίζονται στις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης του Web 2.0 και μπορούμε να συμμετέχουμε δημιουργικά με τα παιδιά μας. Μεταξύ αυτών θα πλοηγηθούμε στην πλατφόρμα i-create της Εκπαιδευτικής Ραδιοτηλεόρασης, ένα ανοιχτό περιβάλλον συνεργασίας και συνδημιουργίας για μαθητές και εκπαιδευτικούς που υποστηρίζει τον πειραματισμό και την παραγωγή ιδεών, θεωρώντας τον μαθητή «δημιουργό, ερευνητή, πολίτη του κόσμου». Στόχος της είναι να προσφέρει τα ερεθίσματα για την ενεργοποίηση και  συμμετοχή των μαθητών σε συνεργατικά projects ώστε να καλλιεργηθεί μια διαφορετική φιλοσοφία μάθησης. Αποτελεί μια υβριδική πλατφόρμα συνεργασίας, διασυνδεδεμένη με τα κυριότερα κοινωνικά δίκτυα facebook, twitter, YouTube, Vimeo, Scoopit, όπου μαθητές & εκπαιδευτικοί καταχωρούν και μοιράζονται τα δικά τους μικρά βίντεο ή ψηφιακό περιεχόμενο.

Απευθύνεται  σε γονείς μαθητών μεγάλων τάξεων του Δημοτικού και του Γυμνασίου.

________________________________________________________________

Παίζοντας ψηφιακά: μια νέα πραγματικότητα επικοινωνίας και μάθησης … [Καθηγητής Μιχάλης Μεϊμάρης, Διευθυντής Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ, Επίκουρος Καθηγητής Δημήτρης Γκούσκος, Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών, Αλεξάνδρα Νάκου, ΜΑ, Ερευνητική Συνεργάτιδα Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ, Ένη Μελιάδου, ΜΑ, Ερευνητική Συνεργάτιδα Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ]

 Αντικείμενο της εργαστηριακής παρουσίασης είναι οι δυνατότητες που προσφέρονται από νέα ψηφιακά μέσα, όπως τα ψηφιακά παιχνίδια (digital games), τα συλλογικά ψηφιακά μέσα (social media) και οι πλατφόρμες ψηφιακής αφήγησης (digital storytelling) για επικοινωνία και μάθηση. Πρόκειται για ψηφιακά μέσα τα οποία στηρίζονται σε αρχές ευχρηστίας (usability), προσβασιμότητας (accessibility), αλλά ταυτόχρονα και ανοικτότητας (openness) και παικτικότητας (playability), παρέχοντας βαθμούς ελευθερίας και δημιουργικότητας ως προς τον χειρισμό της τεχνολογίας μέσα από διαδικασίες κατεξοχήν παιγνιώδους μάθησης (playful learning) και ενεργητικής συμμετοχής (active participation).

 Στο πλαίσιο του εργαστηρίου, το οποίο απευθύνεται σε γονείς και εκπαιδευτικούς, με έμφαση σε πρακτικά παραδείγματα (hands-on) σε προσωπικούς υπολογιστές με σύνδεση στο διαδίκτυο, θα γίνει αναφορά στα επόμενα θέματα:

  • δημιουργική και ασφαλής χρήση του διαδικτύου,
  • επικοινωνιακή και μαθησιακή αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών παιχνιδιών,
  • επικοινωνιακή και μαθησιακή αξιοποίηση συλλογικών ψηφιακών μέσων,
  • διαδραστική ψηφιακή αφήγηση, μάθηση και δημιουργικότητα.

Το εργαστήριο θα υποστηριχθεί από την ερευνητική ομάδα «Ψηφιακά Μέσα για Μάθηση» του Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα ΜΜΕ Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ Πανεπιστημίου Αθηνών (UoA NTLab, http://www.media.uoa.gr/ntlab).

________________________________________________________________


Αρέσει σε %d bloggers: